GAC Business Solutions

Smart Central 2018 Digitale Transformatie maakt revolutie van evolutie

15 November, 2018 in Groothandel Productie Zakelijke dienstverlening Zorg en Welzijn Kinderopvang Algemeen Trade Online Sociale Werkvoorziening Opleidingen

Smart Central gemist? Wilt u de informatie van één van de presentaties terughalen? Op de Smart Central site vindt u video's, samenvattingen en meer informatie.

“IT heeft de wereld veranderd, maar die veranderingen waren eerder een evolutie dan een revolutie. De Digitale Transformatie brengt daar verandering in. We zien bedrijven in beweging komen.” Met deze gedachte opende Algemeen Directeur van GAC Erik van Driel de best bezochte editie van Smart Central tot nu toe.

Op dit evenement presenteert GAC de laatste trends van Microsoft, oplossingen die de Digitale Transformatie versoepelen en - boven alles - manieren om verbinding met elkaar op te zoeken en medewerkers in hun kracht te zetten. Een verdubbeling van de opkomst ten opzichte van de vorige editie van Smart Central laat zien dat de Digitale Transformatie leeft. Nederlandse productiebedrijven waren dit jaar sterk vertegenwoordigd maar ook klanten uit de branches groothandel en zakelijke dienstverlening waren ruim aanwezig.


Microsoft Business Central
Commercieel Directeur Roel van Zon nam als eerste het woord om over de belangrijkste zakelijke ontwikkelingen bij Microsoft te praten. Business Central is de naam van de Microsoft-oplossing die ERP (Dynamics NAV) en CRM (Dynamics CRM) samenbrengt en volledig laat integreren met Office 365. Roel: “De naam Microsoft Business Central is terecht, het staat in het hart van het bedrijf.” Deze oplossing biedt niet alleen een veilige toegang tot de cloud, maar is ook aanpasbaar zodat het kan meegroeien met de organisatie. Dankzij een Connected Hybrid Model kan ieder bedrijf op eigen voorwaarden aanhaken.




Dynamics CRM en NAV out-of-the-box geïntegreerd
Centraal in de ontwerpfilosofie staat dat de software slimmer ingericht is. Het bevat niet een ‘bak aan extra functionaliteit’, maar is juist gemaakt om zo nauw mogelijk aan te sluiten bij de organisatie. Specifiek tools als Power Apps en Microsoft Flow maken maatwerk overbodig. In Business Central zijn Dynamics CRM en NAV out-of-the-box volledig met elkaar geïntegreerd. Door te bewegen naar een webclient is de interface, ongeacht device, altijd vergelijkbaar. De oplossing integreert volledig met de moderne werkplek en met Office 365.


Machine Learning (ML) en Artificial Intelligence (AI)
Voor twee technieken: Machine Learning (ML) en Artificial Intelligence (AI) is een belangrijke rol weggelegd. Dit vereenvoudigt werk door bestaande gegevens te gebruiken om toekomstige handelingen te voorspellen. Zo is het bijvoorbeeld niet alleen mogelijk om openstaande posten automatisch na te jagen, maar kan op basis van betaalgedrag uit het verleden voorspeld worden welke posten lang open blijven, zodat deze resultaten in prognoses automatisch te verwerken zijn.

Roel Business Central Presentatie

Versterk je medewerkers
Erik van Driel nam het woord terug om te praten over voorbeelden van de Digitale Transformatie bij GAC. Uit rondvraag in de zaal bleek dat de ‘War on Talent’ niet alleen door IT-bedrijven wordt uitgevochten. Bij de gemiddelde organisatie is één op de drie medewerkers van plan om over te stappen naar een andere werkgever. Dat wordt deels ingegeven door het tekort aan mensen en talent. GAC werkt hard om mensen te binden aan de organisatie en zet daarvoor ook IT-middelen in.

Het Vitaalste Bedrijf van Noord-Brabant
Een van de manieren waarop GAC probeert mensen te binden is met zijn Vitaliteitsprogramma. Onder deze noemer wordt begeleiding geboden om gezond te leven, eten en werken. Na zes jaar is het programma bekroond en heeft GAC het predicaat Het Vitaalste Bedrijf van Noord-Brabant gewonnen. Onderdeel van deze eer is dat GAC nu in de running is voor de titel Het Vitaalste Bedrijf van Nederland.

BHAG: Big Hairy Audacious Goal
Belangrijk nieuw onderdeel van de strategie van GAC is de BHAG ofwel een Big Hairy Audacious Goal (Groot Harig Stoutmoedig Doel). Het formuleren van een BHAG is onderdeel van de Scale Up theorie. Die stelt dat bedrijven door hun groeifase van beweeglijke muis naar razende gazelle uiteindelijk doorgroeien tot een logge olifant. Deze laatste fase is te vermeiden door een duidelijke, ambitieuze stip op de horizon te zetten en daar als bedrijf gezamenlijk aan te werken. De BHAG van GAC is om te groeien van 10.850 gebruikers op 1 januari 2018 naar 25.000 tevreden Dynamics gebruikers in 2033. Medewerkers formuleren eigen BHAG’s die dit mogelijk maken.

Power demo’s
Met de woorden “Tot zover de theorie, nu door naar de praktijk”, maakte Erik plaats op het podium voor inhoudelijke experts van GAC. Presales Consultant Charon Konings demonstreerde hoe via een Power App sales en marketing samen kunnen werken om een leadgeneratiecampagne op te zetten. Senior Business Consultant Sales Mignon Coenen demonstreerde vervolgens hoe via Microsoft Teams dit webinar te organiseren is. Business Consultant Rob Kuijpers sloot deze set van demonstraties af door de uitvoer en opvolging van dit fictieve webinar binnen CRM te demonstreren.

Mignon Power Demo

Microsoft Hololens
Business Consultant Gilian Kleinveld presenteerde samen met stagiair Kevin de Beer hoe de Microsoft Hololens via Power BI gegevens uit Business Central kan projecteren op de wereld om ons heen. Er werd een rolluik geprojecteerd en besteld via de Hololens waarna de bestelling achter de schermen volledig automatisch afgerond kon worden met Dynamics NAV. De verwachting is dat binnen vijf jaar het marktaandeel van Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) gaat vertienvoudigen. Naast toegepaste AI wordt het een zeer belangrijke groeimarkt.

Scaling up in crazy times
Gastspreker van de dag was Pieter van Osch van de Scale Up Company. Hoe meer mensen bij een organisatie werken, hoe meer problemen er zijn. De meeste problemen zijn voorspelbaar en normaal. Het zijn ‘abnormale’ problemen die leiden tot de ondergang. Globaal hebben bedrijven tot 10 medewerkers een overlevingskans van 96 procent. Bij groei naar 25 tot 30 medewerkers belanden organisaties in de ‘valley of death’ en neemt de overlevingskans af naar 4 procent. Groei naar 80 tot 100 medewerkers brengt een reis naar de tweede ‘valley of death’ met zich mee, en een overlevingskans van 0,4 procent. Reden genoeg om te zoeken naar overlevingstechnieken.

BHAG: ambitieus aantrekkelijk en specifiek
Volgens Pieter zijn die abnormale problemen vooral terug te voeren op een gebrek aan focus. Organisaties hebben een heldere stip aan de horizon nodig; een BHAG. Die moet ambitieus aantrekkelijk en specifiek zijn en ongeveer tien tot dertig jaar in beslag nemen. Een organisatie gebruikt die BHAG om te kijken in hoeverre plannen er verband mee houden. Waar dit niet het geval is, komt een gebrek aan focus naar voren. Bij de uitvoer zijn mensen zeer belangrijk. Een organisatie draait niet alleen op getallen en ratio, maar moet ook leefbaar zijn. Groei via de Scaling Up methodologie komt voort uit de optelsom van ambitie, discipline en het vermogen om te leren.

Uitreiking DIKA
Ter afsluiting van de ochtend werden door Erik van Driel voor de tweede keer de Digitale Innovatie Koploper Awards uitgereikt. De DIKA wordt toegekend aan toporganisaties die op inspirerende wijze invulling geven aan de Digitale Transformatie. Dit jaar wonnen zonweringsproducent Verano, arbeidsbemiddelingsbedrijf WerkBedrijf, ingenieursbureau Batenburg Techniek en orthopedische hulpmiddelenprocent Livit Orthopedie. Vertegenwoordigers van de vier winnaars werden na de prijsuitreiking door Pieter van Osch geïnterviewd.


Verano Koploper 280 Hal 280


Break-out sessies
In de middag kon gekozen worden uit een keur aan break-out sessies. Speciaal voor VIP gasten werd er twee keer een tonde tafel voorgezeten door Pieter van Osch om van gedachten te wisselen over de impact van de Digitale Transitie op een organisatie. In het auditorium werd op praktische wijze getoond op welke manier CRM het salesproces kan ondersteunen door medewerkers digitaal te verbinden. In een losse break-out sessie kon een eerste eigen Power App gebouwd worden. Zusterbedrijf van GAC The DISTRIKT presenteerde de toekomst van marketing en online recruitment. Partner SANA Commerce nam deelnemers mee in de basisbeginselen van e-commerce. 

Rob Scheepers
De dag werd centraal afgesloten door cabaretier Rob Scheepers. Hij had de dag onopvallend gevolgd en hield op basis van wat hij gehoord en gezien had de zaal een spiegel met scherpe randen voor. Na deze luchtige afsluiting was er vanzelfsprekend een borrel met uitgebreide ruimte om te netwerken en na te praten. De derde editie van Smart Central was wederom een groot succes. Wilt u volgend jaar ook bij Smart Central aanwezig zijn? Schrijf u vandaag in op onze nieuwsbrief en u krijgt als eerste de aankondiging.

 

Deel dit bericht
Chat met ons